пʼятниця, 24 листопада 2017 р.

ЗАПАЛІТЬ ВОГНИК ДИТЯЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ

Учень... це не посудина, яку потрібно наповнити, 
а факел, який треба запалити… 
                                    Плутарх 
Реформа сучасної освіти  в Україні ставить перед освітянами мету виховання успішної людини. Динаміка сьогодення, швидкі кроки в розвитку  техніки та науки, збільшення ролі кожної людини  у сучасному  світі потребують виховання та плекання  саме таких, успішних, особистостей. Формування всебічно розвиненої людини залежить від того, наскільки швидко та якісно будуть створені умови, завдяки яким учень зможе розкрити та розвинути свої таланти. «Талант – це розвиток природних схильностей», - писав Оноре де Бальзак. Завдання початкової ланки освіти розгледіти ці вроджені схильності кожної дитини та допомогти їм реалізуватися у повному обсязі. А це, в свою чергу, у майбутньому гарантує їй впевненість у своїх силах, уміння творити й відчувати, практичні навички працювати самостійно та в команді, більшу свободу у виборі виду діяльності. І чим більше буде в нашій країні таких вільних, талановитих громадян, тим більша пошана та слава чекають на  Україну у світі.
Учителю початкових класів вельми важливо уважно ставитися до своїх вихованців. Наша мета не тільки заповнити інтелект учня необхідними знаннями. Спостерігаючи за дітьми на уроках різних циклів, перервах, під час учнівських конкурсів та олімпіад, позакласних заходів, при індивідуальному спілкуванні варто звертати увагу, які здібності більше проявляє дитина. Також класний керівник повинен співпрацювати з батьками, учителями-предметниками, шкільним психологом. Не треба обходити увагою і бібліотеку. Часто аналіз вибору учнем літератури може посприяти визначенню сфери інтересів та запитів учнів.
При роботі з класним колективом я завжди виділяю наступні сфери обдарованості дітей:
1) Інтелектуальна. Такі дітки вирізняються гарною пам’яттю, допитливістю, логічним та аналітичним мисленням, бажанням дізнатися якомога більше. Вони легко висловлюють свої думки, для них не викликає складностей відразу практично застосувати набуті знання. Питання цих дітей відрізняються продуманістю та логікою.
Тісно пересікається з цією сферою сфера академічних досягнень або схильності до науки.
2) Сфера художньої діяльності. Художнє мистецтво викликає у таких учнів жвавий інтерес. Їхні перші роботи вже відрізняються оригінальністю. Ці діти проявляють бажання створити щось власними руками: малюнок, аплікація, виріб з природного матеріалу, ліплення. Такі художні творіння часто мають прикладне значення – прикраса для дому, подарунок тощо.
3) Літературна сфера. Дитина може фантазувати та імпровізувати на задану тему, ніколи не втрачає сюжетної лінії своєї розповіді. Сміливо пробує себе в написанні віршів або прозових творів. Мовлення таких дітей живе, яскраве, вони легко добирають та використовують образні вислови, епітети, метафори та порівняння.
4) Музична сфера. Учні, обдаровані в музичній сфері, гарно відчувають ритм, легко відтворюють мелодії, активно цікавляться музичними інструментами. Через спів дитина проявляє усю гаму почуттів та емоцій, ніколи не підходить до слухання або відтворення музики формально. Такі учні можуть постійно щось наспівувати, прагнуть до створення своїх мелодій.
5) Артистична обдарованість. Дитина, яка проявляє себе у цій сфері,  відрізняється емоційністю мовлення, міміки, жестів. Вона легко перевтілюється у різні образи, із задоволенням виступає перед аудиторією, не відчуває страху перед новими людьми.
6) Рухова сфера. Учні, що мають точну моторику, швидкість реакції, доволі широкий для свого віку діапазон рухів, гарно володіють своїм тілом, проявляють себе саме у цій сфері.
7) Сфера технічних здібностей. Такі дітки люблять конструювати різні моделі, їх цікавлять прилади та машини, а також те, як вони працюють. При малювання учні надають перевагу зображенням техніки, різних схем, будови приладів.
Першовідкривачами талантів та задатків дитини є батьки. Саме вони повинні зіграти головну роль у становленні особистості та розвитку обдарованості своїх дітей. Але, на жаль, на практиці учителі початкових класів доволі часто стикаються з тим, що батьки не звертають уваги на здібності дитини, не надають цьому значення. Або впадають до іншої крайності, коли прираховують свого сина або доньку до «найталановитіших геніїв» та постійно експлуатують здатності дитини, забираючи натомість у них дитинство. Обидва варіанти шкідливі саме для дитини.
Обдаровані діти протягом свого життя поборюють досить багато різноманітних проблем, серед яких можна виділити наступні:
1. Ворожість до школи. Навчальна програма для них нудна й нецікава, тому що не відповідає їхнім здібностям. Отже, можливі порушення в поведінці, за які до дітей застосовуються «каральні» заходи.
2. Ігрові інтереси. Обдаровані діти люблять складні ігри й байдужі до простих, котрими захоплюються їхні однолітки. Як наслідок, діти залишаються в ізоляції.
3. Конформність. Вона виявляється у відкиданні стандартних вимог, особливо якщо вони йдуть урозріз з інтересами обдарованої дитини.
4. Занурення у філософські проблеми. Замислюються над питаннями життя і смерті, релігійних вірувань і т. п.
5. Невідповідність між фізичним, інтелектуальним і соціальним розвитком. Часто обдаровані діти віддають перевагу спілкуванню зі старшими, і їм досить важко стати лідерами.»[1]
Тому так важливо на перших роках навчання в школі допомогти самій дитині, сім’ї визначити сферу обдарованості, підтримати учня, надати практичні поради батькам та  створити сприятливі умови для подальшого розвитку таких дітей.
Вельми необхідно учителеві спиратися в цій роботі на батьків, співпрацювати з родиною. У своїй педагогічній діяльності я використовую наступні рекомендації для батьків обдарованих дітей:
1. Створюйте умови для прояву таланту. При необхідності забезпечте можливість дитині розвиватися під керівництвом та наставництвом спеціалістів: музична школа, художня студія, науковий гурток, спортивна секція.
2. Поважайте творчі пориви дитини й бажання працювати самостійно.
3. Майте сміливість надати дитині можливість вибору.
4. Розвивайте цікавість, допитливість, кмітливість, формуйте пізнавальні інтереси. Не шкодуйте часу для своєї дитини!
5. Не втрачайте зв'язок між родиною та навчальним закладом.
6. Жваво цікавтеся успіхами дитини, підтримуйте її в перемогах та поразках.
7. Особистим прикладом, розвиваючи себе, спонукайте дитину до руху вперед.
8. Менше критикуйте та не порівнюйте з іншими. Ваша дитина – індивідуальна та неповторна!
Робота з батьками проходить у різних формах й напрямках: батьківський всеобуч, анкетування, індивідуальні співбесіди, залучення до роботи з батьками шкільного психолога.
Педагоги ж повинні в умовах класу створити такі умови, щоб кожна дитина мала можливість спробувати розкрити в собі обдарованість, поділитися вже розкритими талантами з однокласниками, від щирого серця, без заздрощів, порадіти за творчі успіхи інших дітей. Цей напрямок повинен бути продуманий та відображений у плані роботи класного керівника. Для цього ми маємо цілий арсенал можливостей:
- в урочній системі: проведення шкільних олімпіад, участь учнів у різноманітних інтелектуальних конкурсах («Кенгуру», «Олімпіс», «Колосок», «Соняшник», «Патріот», «Бобер»); підтримка дітей на уроках художньо-естетичного циклу, де кожна дитина може розкрити себе, представити та захистити свою роботу;
- позакласна робота: творчі зустрічі з цікавими людьми, виставки творчих робіт, організація та проведення майстер-класів, екскурсії, класні конкурси, виховні заходи в рамках класу, паралелі класів, школи;
- позашкільна зайнятість: сприяння участі Ваших вихованців у районних, міських конкурсах.
Не варто забувати, що при роботі з виявлення та розвитку обдарованості важливим є аналіз роботи з учнями. Такий аналіз допоможе класному керівнику відкоригувати роботу з учнівським колективом. Кожного року показники зайнятості учнів у спортивних та художніх напрямках постійно змінюються. Бажано, щоб ця кількість збільшувалася. Так на основі власного досвіду можу зазначити, що у порівнянні з 1 роком навчання, кількість дітей, які розвивають свої задатки збільшилась на 30%. Зараз у моєму 3 класі навчається 31 учень. Діти проявляють себе у різних сферах, деякі займаються декількома напрямками:
- циркова студія – 1; танцювальний шкільний гурток «Шарм» - 4; балетна студія – 1.
- художній гурток «Петриківський розпис» - 2 (на базі навчального закладу);
- музична школа – 2;
- обласний дитячо-юнацький кіноцентр «Веснянка» - 1;
- займаються спортом: футбол – 7; тхеквондо - 5, дзюдо – 3 (на базі навчального закладу); карате – 1; плавання – 2; боротьба «Спас» - 1; теніс – 1;
- технічна студія – 1.

У нашому класі склалася цікава традиція. Ми систематично проводимо «Хвилину слави». Кожна дитина, яка брала учать у будь-якому конкурсі або змаганнях, обов’язково ділиться своїми успіхами. Хлопчики та дівчатка приносять свої нагороди,  медалі, грамоти. Вони розповідають про свої враження від участі у різних творчих та спортивних подіях, про перемоги та досягнення. Однокласники підтримують кожного, щиро радіють або співпереживають невдачу. Це згуртовує колектив та формує дружні взаємовідносини між учнями.  На рівні нашого навчального закладу також проводиться традиційний шкільний захід «Творчість! Успіх! Визнання!». Учні, що досягли певного успіху в творчості, науці, спорті, їхні батьки приймають визнання від усієї шкільної спільноти. Сайт школи висвітлює усі події, що пов’язані з реалізацією талантів дітей.
Хочу познайомити читачів нашого видання з талановитою дівчинкою Мироненко Анною, ученицею 3-А класу КЗО «СЗШ №49» м. Дніпра. Дівчинка займається співом, відвідує кіноцентр «Веснянка», гарно малює, робить перші кроки в літературі. Одна з її творчих робіт була представлена на обласній дитячо-юнацькій виставці «Країна чарівних книжок» при міському музеї «Літературне Придніпров’я». До Вашої уваги хочу запропонувати останню роботу моєї учениці.
Мироненко Анна
Різдвяна подорож на Поділля
Коли мені було дев’ять років, я з батьком поїхала до родичів у місто Козятин, що на Вінниччині. В мене там живуть діди, баби, дядьки, тітки, два брати і сестра.
У ті дні було Різдво.
Шостого січня від самого ранку падав сніг і надворі було мінус 17°С. Господині готувалися до Святвечора, прибирали в оселях, чепурилися та готували дванадцять страв. Я допомагала бабусі Люсі, рідній сестрі мого дідуся Андрія готувати пиріжки з капустою та горохом. Головною ж стравою різдвяного столу була кутя, яку кожна господиня готувала за своїм рецептом.
Сьомого січня від ранку хурделило, а мороз досяг мінус 19°С. Коли зійшла перша зірка, я зі своїми братами Назаром і Євгеном ходила вулицею колядувати. Ми заходили лише в ті двори, де була відчинена брама чи хвіртка. І як тільки ми зайшли до двох людей, у нас виникла цікава ситуація: мій старший брат Євген промовив:
- Як це так? Ми забираємо гроші у старих, бідних, хворих людей!
А ми з Назаром кажемо:
- Це така традиція!
- Яка традиція?! – завважив Євген. – Обкрадати старих, бідних, хворих людей?..
- Ні, ходити колядувати! – заперечили ми.
На мою думку, причина цієї суперечки полягає в тому, що брами заможних господарів були зачинені, тому в їхніх оселях ми не колядували. Бідніші ж мешканці вулиці із задоволенням слухали наші різдвяні побажання, пригощали смачними цукерками та заохочували колядників гривнею чи двома. Тому й виникала ілюзія того, що ми робимо щось не так.
Та свято Різдва і має на меті нагадування людям про те, що незалежно від статку, вони мають пам’ятати про вічність і швидкоплинність земного життя.
Восьмого січня мороз досяг мінус 24°С, зранку була заметіль та на подвір’ї утворювалися снігові перемети. За такої погоди людина має їсти більше калорійних страв. Тож від самого ранку бабуся Люся готувала зелений борщ, бараболяники, а також вареники з вишнею та капустою, пельмені.
Ось таке Різдво на Поділлі…
15-17 січня 2017 року, м. Дніпро
Шановні колеги! Не гасіть у собі той факел, від якого запалають вогники талантів нашої України! А коли раптом стане важко, пригадайте слова Петра Сингаївського:
Учитись важко, а учить ще важче, 
Але не мусиш зупинятись ти, 
Як дітям віддаси усе найкраще, 
То й сам сягнеш нової висоти. 



[1] Психологія обдарованості дітей і підлітків : навч. посіб. / [під. ред. Н. С. Лейтеса]. - М: Академія, 1996


Немає коментарів:

Дописати коментар